
 

REPORTER OHNE GRENZEN VERTEIDIGT WELTWEIT DAS RECHT AUF MEINUNGS- UND INFORMATIONSFREIHEIT GEMÄß 
ARTIKEL 19 DER UN-MENSCHENRECHTSKONVENTION. WIR SETZEN UNS EIN FÜR MEDIENFREIHEIT UND INHAFTIERTE 
JOURNALISTINNEN UND JOURNALISTEN.  

1

 

Presseinformation 

16. Juli 2010 

 

 

 

 

Press freedom situation in Syria  

ten years after Bashar el-Assad’s installation 

“The government still decides who can be a journalist” 

Reporters Without Borders has assessed the press freedom situation in Syria on the 

eve the 10th anniversary of Bashar el-Assad’s succession to the presidency on his 

father’s death, and the findings are depressing. All the talk of political and 

legislative reforms never produced any results. As in his foreign policy, Assad says 

one thing and does another. 

The number of news media has increased in the past decade but there is no room 

for media diversity. The Baath Party continues to maintain complete control of the 

press. Syria’s reemergence on the international stage has not changed this. 

Syria’s social and political reality is completely opaque. It is extremely difficult for 

international human rights organisations to interview people. The population is 

afraid to talk, afraid to provide information. The intelligence services (mukhabarat) 

are ubiquitous and all powerful. As a result, Syria has been turned into a vast 

prison. 

Syria is ranked 165th out of 175 countries in the Reporters Without Borders press 

freedom index and is on the list of “Enemies of the Internet” that the organisation 

updates ever year, while Assad is regarded as one of the world’s 40 worst 

“Predators of press freedom.” 

Repressive laws 

Assad is still refusing to make the democratic concessions that have been awaited 

ever since he took office in July 2000. The state of emergency that has been in 

force since 1963 has not been repealed. It suspends all of the constitution’s 

provisions regarding civil liberties. Political parties are currently all illegal. A law 

that would regulate their creation and functioning has been in the drafting stage for 

10 years. 

Article 38 of Syria’s 1950 constitution says that “every citizen has the right to 

express their opinion publicly and with complete freedom, verbally or in writing and 

though all means of expression (...) The state guarantees freedom of the press, 

printing and publishing according to the law.” Syria is also a signatory of the 

Universal Declaration of Human Rights (of which article 19 enshrines freedom of 

expression) and the 1966 International Covenant on Civil and Political Rights. 



 

REPORTER OHNE GRENZEN VERTEIDIGT WELTWEIT DAS RECHT AUF MEINUNGS- UND INFORMATIONSFREIHEIT GEMÄß 
ARTIKEL 19 DER UN-MENSCHENRECHTSKONVENTION. WIR SETZEN UNS EIN FÜR MEDIENFREIHEIT UND INHAFTIERTE 
JOURNALISTINNEN UND JOURNALISTEN.  

2

A series of special provisions nonetheless violate the constitution and Syria’s 

international undertakings. For example, article 4 of the Baath Party’s 1947 

constitution says: “The state is responsible for guaranteeing freedom of speech, 

publishing, assembly, protest and press within the limits of Arab identity’s 

interests, and offers all the means and capacities for realising this freedom.” The 

state of emergency, for its part, restricts all civil liberties and, in a general manner, 

invalidates the constitution. 

The media are subject to a particularly restrictive decree that was promulgated in 

2001. It forbids any questioning of Syria’s “untouchable” principles: the interests 

of the Syrian people, the Baath Party (which has been in power since 1963), 

national unity, the armed forces and the president’s political guidance. “Reporting 

false information or falsifying documents” is punishable by one to three years in 

prison. 

Complete control of state and privately-owned media 

It is the prime minister who (on the basis of proposals submitted by the 

information minister) decides who can be a journalist, correspondent or editor in 

Syria. Journalists have to be registered with the Union of Journalists in order to 

obtain a press card issued by the ministry. The union is used by the government as 

a tool for controlling the country’s journalists. 

The Baath Party continues to maintain a tight grip on all radio and TV 

broadcasting, while the print media have no choice but to relay what the regime 

says. A few publications have been launched in recent years that are not directly 

controlled by the government but this does not mean that restrictions are being 

eased. Each publication must be approved by the information ministry (and the 

intelligence services) before it is issued. 

The national news agency Sana, created in 1965 and controlled by the information 

ministry, provides a bland and carefully standardised vision of domestic events and 

Syria’s foreign policy. 

Repression of government opponents who want democracy 

The speech Assad gave when he was sworn in 10 years ago gave no sign of any 

intention to make the regime more democratic. It was nonetheless followed by pro-

democracy initiatives by activists and attempts to organise campaigns. This period 

of political activity led some to hope that winds of freedom were going to blow 

through Syria. Many people signed the “Manifesto of the 99” and the 

“Communiqué of the 1000,” appeals to the new president to end the one-party 

system and open up the political arena. 

We know how the “Damascus Spring” episode ended. Many leading Syrian figures 

who believed in the possibility of change were arrested and jailed at the end of 

2001. They included journalists, lawyers, human rights defenders and pro-

democracy activists. 



 

REPORTER OHNE GRENZEN VERTEIDIGT WELTWEIT DAS RECHT AUF MEINUNGS- UND INFORMATIONSFREIHEIT GEMÄß 
ARTIKEL 19 DER UN-MENSCHENRECHTSKONVENTION. WIR SETZEN UNS EIN FÜR MEDIENFREIHEIT UND INHAFTIERTE 
JOURNALISTINNEN UND JOURNALISTEN.  

3

In an attempt to break out of the political and institutional paralysis, former 

political prisoners and various leading figures issued a “Damascus Declaration for 

National Democratic and Peaceful Change” in October 2005. 

This was followed by the Damascus Beirut / Beirut Damascus Declaration, a joint 

statement by 300 Syrian and Lebanese intellectuals calling for the normalisation of 

relations between Syria and Lebanon. It was after signing this appeal that journalist 

and writer Michel Kilo was arrested on 14 May 2006 and was sentenced to three 

years in prison for “undermining national sentiment.” He served the entire sentence 

and has been in poor health ever since his release in May 2009. He was given the 

Speaker Abbot Award in October 2008 while still in Damascus’s Adra prison. 

The signatories of the Damascus Declaration formed a National Council, whose 

members met in Damascus on 1 December 2007 to elect a secretariat and 

reaffirm their commitment to democratic reforms as the outcome of a “peaceful 

and progressive process.” The government’s response was not long in coming. 

Around 40 of the National Council’s members were arrested the same month and 

in the first few weeks of 2008. 

Twelve of them were given 30-month jail sentences on 29 October 2008 on 

charges of “disseminating false information with the aim of harming the state,” 

“membership of a secret organisation designed to destabilise the state” and 

“inciting ethnic and racial tension.” They included three journalists: Ali Al-Abdallah 

(arrested 17 December 2007), Fayez Sara (arrested 3 January 2008) and Akram 

Al-Bounni (arrested 12 December 2007). All of the 12 detainees were released on 

completing their sentences except the journalist Ali Al-Abdallah. 

The authorities cracked down even harder in the second half of 2009. Under 

prodding from the intelligence services, the information ministry began 

interrogating and arresting human rights activists, lawyers and journalists. Many 

were questioned about articles that were said to constitute ‘”an attack on the 

nation” or “threat to state security.” Few dared to talk about this, even 

anonymously. 

The Syrian Centre for Media and Free Expression was closed on 13 September 

2009 and its office was placed under seal. It was the country’s only NGO 

specialising in media issues, Internet access and media monitoring during election 

campaigns. Operating without a government permit, it had until then monitored 

violations of journalists’ rights and had taken the lead in condemning information 

minister Mohsen Bilal’s bans on the dissemination of many newspapers and 

magazines. 

Two journalists, Souhayla Ismail and Bassem Ali, were charged before a court in 

Homs (160 km north of Damascus) on 13 April 2010 with “resisting the socialist 

order.” An appeal court in Homs transferred the case on 7 July to a military 

tribunal, which comes under the authority of the state of emergency law. 



 

REPORTER OHNE GRENZEN VERTEIDIGT WELTWEIT DAS RECHT AUF MEINUNGS- UND INFORMATIONSFREIHEIT GEMÄß 
ARTIKEL 19 DER UN-MENSCHENRECHTSKONVENTION. WIR SETZEN UNS EIN FÜR MEDIENFREIHEIT UND INHAFTIERTE 
JOURNALISTINNEN UND JOURNALISTEN.  

4

The charge was brought in connection with two reports, published in 2005 and 

2006, about alleged corruption and embezzlement by the head of Al-Asmida, a 

state-owned fertilizer company in the north of the country. It comes nearly four 

years after the regime’s conversion to a market economy and its integration into 

international trade mechanisms. But the constitution has not been changed and 

article 1/15 of the law on economic sanctions, allowing for the prosecution of those 

who disagree with the socialist system, is still in force. 

According to information obtained by Reporters Without Borders, the directorate for 

information recently banned the publication of several newspaper issues or delayed 

their distribution. Four issues of Sahafiyat Al-Khabar, for example, were banned 

and the distribution of two other issues was delayed. These measures were 

prompted by the fact that the newspaper had, on its back page, quoted religious 

comments by the local director of information. Other government newspapers such 

as Tashrin had quoted these comments without any problem. 

Journalists and cyber-dissidents are constantly watched and are often summoned 

for questioning. Those who challenge government policy quickly find themselves 

being arrested and jailed. Many have left the country because of the threats and 

harassment. 

Ali Al-Abdallah case as an example of Syria’s repressive system 

Arrested on 17 December 2007, journalist Ali Al-Abdallah (a Damascus 

Declaration National Council member) should have been released on 16 June 

2010 on completing his 30-month jail sentence. But instead, the authorities 

decided to bring a new prosecution against him on charges of “disseminating false 

information with the aim of harming the state” (article 286 of the criminal code) 

and “desire to hurt Syria’s relations with another state” (article 276 of the criminal 

code). 

The charges were based on the fact that, while in prison, he managed to post an 

article online on 23 August 2009 criticising Iran’s “wilayat al-faqih” doctrine, 

which gives the country’s clerics absolute power over political affairs. He was taken 

for interrogation by Political Security officials and was told that he would remain in 

prison pending a new trial. He appeared before a military court in Damascus on 11 

July and was then taken back to Adra prison. 

The case is particularly worrying as it shows that it is dangerous for journalists to 

criticise not only the government but also its allies. 

Online free expression 

The Internet is far from being spared by Syria’s censors. Syria is one of the more 

repressive countries in this respect and is on the Reporters Without Borders list of 

“Enemies of the Internet.” 



 

REPORTER OHNE GRENZEN VERTEIDIGT WELTWEIT DAS RECHT AUF MEINUNGS- UND INFORMATIONSFREIHEIT GEMÄß 
ARTIKEL 19 DER UN-MENSCHENRECHTSKONVENTION. WIR SETZEN UNS EIN FÜR MEDIENFREIHEIT UND INHAFTIERTE 
JOURNALISTINNEN UND JOURNALISTEN.  

5

According to the Syrian Centre for Media and Free Expression, a total of 241 news 

and information websites are blocked in Syria. They include 49 Kurdish sites, 35 

opposition sites, 22 Lebanese sites, 15 human rights sites and nine cultural sites. 

The General Telecommunications Company and the Syrian Scientific Association 

for Information are jointly responsible for blocking websites inside Syria. The 

blocking of individual sites is combined with keyword filtering. Online censorship 

was stepped up in 2009 and above all targets social networks and blog platforms 

including YouTube and Maktoob. After having a minimal online presence for years, 

the government now uses the Internet, above all the Sana and Syrian News 

websites, to disseminate its propaganda. 

Many bloggers have been harassed by the authorities since the end of 2008 for 

contributing to online publications. They have been accused of “defaming the 

state” under article 287 of the criminal code or of “publishing false information” 

and “undermining national sentiment” under articles 285 and 286. 

In 2005, the information ministry set about redrafting the press code with the aim 

of making it cover the Internet and online publications, which are currently 

regulated by the criminal code. After being shelved, the proposed reform was 

updated in May 2009 and again this year. If adopted, it would have a significant 

further negative impact on the Syrian media. 

Since 2007, Internet café managers have been obliged by law to register the 

personal data of clients who post articles online or comments on discussion 

forums. Website editors are obliged to publish the names of those who contribute 

to the site and those who post comments. They can be forced to close the site for 

failing to comply. 

The state security supreme court in Damascus sentenced blogger Kareem Arbaji to 

three years in jail on 13 September 2009 on a charge of “publishing mendacious 

information liable to weaken the nation’s morale” under article 286 of the criminal 

code. Arbaji, who helped manage Akhawia, an online forum covering all kinds of 

subject, spent two years in pre-trial detention following his arrest on 6 July 2007 

by military intelligence officers. He was freed on 6 January 2010, after 

representatives of the Christian church in Syria addressed a request to the 

president’s office for his early release on the grounds that his father was in very 

poor health. 

The blogger Kamal Sheikhou ben Hussein, the author of many articles on the 

All4Syria website, was arrested on 25 June 2010 as he tried to enter Lebanon 

with his brother’s passport. He was not using his own passport because he had 

been banned from leaving the country. It is not known where he is being held. 

Despite the harsh repression and ubiquitous surveillance, Internet users employ 

censorship circumvention software and there are online pressure groups that voice 

social and economic demands. They are ready and waiting for the technical 

advances that will give them more options for expressing their views online. 



 

REPORTER OHNE GRENZEN VERTEIDIGT WELTWEIT DAS RECHT AUF MEINUNGS- UND INFORMATIONSFREIHEIT GEMÄß 
ARTIKEL 19 DER UN-MENSCHENRECHTSKONVENTION. WIR SETZEN UNS EIN FÜR MEDIENFREIHEIT UND INHAFTIERTE 
JOURNALISTINNEN UND JOURNALISTEN.  

6

But these improvements are slow in coming. Although they are probably necessary 

for Syria’s economic development, their potential for social destabilisation seems to 

frighten the authorities, who prefer for the time being to put the emphasis on 

filtering and repression. 

Foreign press under close surveillance 

The foreign press is regulated by Decree 50 (2001), which allows the authorities 

to forbid the circulation of foreign publications if they cover subjects concerning 

national sovereignty, if they threaten national security or if they violate public 

decency. 

The correspondents of foreign news media are kept under surveillance and find it 

very hard to obtain accreditation. The pan-Arab satellite TV news station Al-

Jazeera has never obtained permission to open a permanent bureau. 

Reporters Without Borders representatives were denied entry to Syria in September 

2008. The information minister said at the time: “They will never get a visa.” 

Reporters Without Borders reiterates its desire to carry out a fact-finding visit to 

Syria. It would be the organisation’s first visit to the country. 

At the start of this month, the Syrian authorities arbitrarily closed the bureau of the 

Italian news agency ANSA in the Damascus neighbourhood of Baramkeh for trying 

to cover the arrests of civil society representatives during the preceding months. 

Conclusions 

Despite its return to the international stage, Syria has paradoxically become an 

immense prison. The few remaining areas when Syrians can still exercise some 

freedom are being steadily eliminated by a government that, like Big Brother, seeks 

to enclose the entire society in a tight grip. 

The regime does not yield to any form of international pressure. We saw this again 

recently with the arrest and conviction of the opposition lawyer and human rights 

activist Haytham Al-Maleh and the lawyer Muhannad Al-Hassani. Governments in 

Europe and North America protested, described their arrests as an act of injustice 

and called for their release. Assad did not budge an inch. The criticism was 

dismissed as meddling in Syria’s internal affairs. 

Is this criticism accompanying a shift in the regional political configuration in the 

Middle East? Will it spawn a change in the government’s attitude to civil society? It 

is impossible to predict whether such a reorientation will take place. But, at the 

same time, unpredictability seems to be the only constant in the Syrian regime. 

You never know, and you can always imagine that it will snow on 17 July in 

Damascus, and on Adra prison. 

 
 


