
upheaval in the arab world
©

 A
FP

  /
 G

IA
NL

UI
GI

 G
UE

RC
IA

 

media as key witnesses 
 and political Pawns

REPORT - november 2011



©  AFP / Gamal Noman



3

A 
year after the start of democratic uprisings in 
the Arab world, Reporters Without Borders 
takes stock of censorship and violations of 
free speech during the “Arab Spring”. Journa-

lists, especially photographers, have paid a heavy price.  
Eleven media workers have been killed in the performance 
of their duty, among them several internationally known 
photojournalists. However, most of the victims were local 
journalists.
 
Reporters Without Borders takes a look at the methods 
used by the authorities to strangle the flow of infor-
mation during the popular uprisings in six countries  
(Tunisia, Egypt, Libya, Bahrain, Syria and Yemen) up to mid- 
November 2011.

It all began in Tunisia on 17 December last year when  
Mohamed Bouazizi set himself on fire in front of the offices 
of the Sidi Bouzid governorate. His death set off a wave 
of demonstrations calling for democratic change which 
forced President Zine al-Abidine Ben Ali out of office on 
14 January and quickly spread to other countries in the 
region.

After Tunisia, it was the turn of Egyptians to get rid of 
their president, Hosni Mubarak, who had been in power 
for nearly 30 years. In Bahrain, young people took to the 
streets on 14 February, launching a protest movement 
which would later be taken up by the Shi’ite opposition. 
Libyans and Yemenis began their own revolutions in mid-
February. Syrians began to make their demands in mid-
March.  

The Sultanate of Oman has also seen large-scale social 
protests. In Iraq, anti-corruption slogans are the theme 
of weekly demonstrations. The democratic aspirations of 
the people of Iraqi Kurdistan were violently suppressed in 
February. Even the Palestinians gathered in Gaza City’s 
Square of the Unknown Soldier to call for an end to the 
divisions between the Palestinian Authority and Hamas. 
The streets of Tel Aviv and Jerusalem were the scenes 
of historic demonstrations urging the government to give 
priority to social programs over security policy. More  
recently, Kuwait and Jordan have also witnessed a wave 
of protests.
 
Fearing a knock-on effect, leaders of neighbouring Arab 
countries launched reforms. In Algeria, President Abde-
laziz Bouteflika announced political changes on 15 April. 
In Morocco, King Mohammed adopted constitutional 
reforms approved in a referendum. Monarchs in the Gulf 
also made proposals to head off popular discontent.
   
The media played a critical role in these revolutions, repor-
ting on the protests and their suppression, and maintaining 
momentum. In most cases new media such as Facebook 
and Twitter were used to spread information, as a substi-
tute for a traditional press at the beck and call of the ruling 
powers. Despite the variability of its coverage, especially 
in Bahrain, Al-Jazeera played an important part in allowing 
opposition voices to be heard.

The main international media, when and where they were 
able to send in crews, had a mitigating effect on the 
crackdowns. In Egypt, Al-Jazeera and CNN provided real-
time coverage of the clashes for an international audience. 
For this reason, the authorities in several countries sought 
to keep out such troublesome observers.
 
Ruling authorities have tried to impose total censorship, 
with media staff, bloggers and netizens bearing the cost 
of brutal and murderous repression. Every country deve-
loped its own ways of blocking or inhibiting the flow of in-
formation, such as Internet monitoring, cutting off access 
to the Internet and mobile phone networks, jamming sa-
tellite television stations, seizure of newspapers, assaults 
and arrests of media workers, bloggers and Internet users, 
kidnappings and murders, expulsions of foreign reporters, 
visa refusals, etc.

Soazig Dollet with the participation of Hélène and Henri 
Middle East - Northern Africa desk



upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns /////////////////////////////////////////////4

 © AFP / Fethi Belaid

#sidibouzid
A young street vendor, Mohamed Bouazizi, set fire to him-
self in the town of Sidi Bouzid on 17 December last year, 
igniting a wave of popular anger against the security forces. 
The authorities imposed a total media blackout, physically 
attacking journalists who gave interviews to foreign media 
or who tried to get to the location. No news leaked out of 
the clashes disturbing this neglected area.   

Since the traditional media were silent on the subject,  
Facebook and Twitter took over. Facebook, used 
by a quarter of the population, was able to feature  
comments, photos and videos of the disturbances. The 
rebellion in Sidi Bouzid could be followed from anywhere in 
the world and it quickly spread to neighbouring Kasserine 
and Thala. For three weeks, amateur videos from digital 
cameras were the only images available to Tunisians and 
the rest of the world. On Twitter, the hashtag #sidibouzid 
was shared by Tunisian, Arab and Western users, a sign 
that support was spreading abroad.

Aware of the part played by Facebook, the  
authorities stepped up censorship and surveillance of  
the Internet in January, while the international media 

Tunisia

Journalist killed

Journalists assaulted

Journalists imprisoned

Netizens imprisoned

Media organizations censored and 
blockages in access to information14

Before 14 January

Journalists assaulted

Citizen jailed for opinions 
expressed

Media organizations attacked 
and websites censored

1

After 14 January

9

1

11

4

25

6

1

Th
e 

fi
gu

re
s



5 / /////////////////////////////////////////////upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns

were beginning to take an interest in Tunisia and 
were taking up images posted on the Web.
  
More than 100 pages on Facebook about what happe-
ned in Sidi Bouzid were blocked, as well as articles on the 
social unrest posted online by international news organiza-
tions. The Tunisian cyber police, nicknamed “Ammar 404” 
by Internet users, took steps to prevent the uploading of 
photos and videos to Facebook from Tunisia. It was the 
first time the social networking site had been censored.  
Other sites for sharing photos and videos, such as Flickr, 
YouTube, Dailymotion and Vimeo, have also been bloc-
ked for months. The police also hacked into Facebook 
accounts to obtain activists’ access details and infiltrate 
the citizen journalist networks that had grown up around 
the disturbances in Sidi Bouzid. Many email accounts were 
also hacked. Four bloggers, including Slim Amamou, were 
arrested on 6 January.
    
In response, a group of activist hackers known as  
Anonymous carried out a series of cyber-attacks, code-
named “Operation Tunisia” on government websites.

Since 14 January
Since 14 January the tone of the media has changed. Print 
media and television have started taking an interest in  
social topics, forbidden during the Ben Ali era. Even the 
official news agency TAP has tackled new subjects. Howe-
ver, most media staff have stayed in their jobs. Former  
supporters of Ben Ali’s government have turned into  
pioneers of change.    

The information ministry disappeared from the structure of 
the interim national unity government, which took over on 
17 January after Ben Ali fled. The blogger Slim Amamou, 
released from detention four days earlier, was appointed 
Secretary of State for youth and sport. The new govern-
ment immediately proclaimed total freedom of information 
and expression as a basic principle of the new era.

Although there is a genuine tone of freedom, new taboos 
have emerged. Little attention is paid to violence by the 
police and the military, to cases of corruption implicating 
associates of the former president who are still in Tunisia, 
or to the difficulties faced by the present government.

Journalists covering demonstrations were violently assaul-
ted by the security forces in May and July, as if the old 
methods had resurfaced… In addition, the former Prime 
Minister Béji Caïd Essebsi issued a worrying statement in 
July blaming the press in part for the prevailing political 
and social instability.   

The premises of the TV station Nessma were attacked and 
its staff and the manager threatened on 9 October, after 
the screening two days earlier of the Franco-Iranian ani-
mated film Persepolis by Marjane Sartrapi. The incident 
put the question of freedom of expression at the centre 
of the campaign for constituent assembly elections on 23 
October.     

Censorship of the Web made a slight reappearance in 
May. Some Facebook pages were filtered as part of an 
anti-pornography order issued by an examining magistrate 
of the Tunis military court. The Tunisian Internet Agency 
was ordered to install a censorship and filtering system. 
It announced it wanted to take the case to the country’s 
Supreme Court.

The election campaign was covered by publicly and  
privately owned radio and television stations dating from 
the Ben Ali era. Although 12 radio stations submitted  
licence applications to the Independent National Authority  
to Reform Information and Communication, it took the 
Essebsi government six months – until the final cabinet 
meeting on 15 October, just a week before the election – 
to grant them. It is now up to the constituent assembly,  
elected on 23 October, to carry through this reform  
process together with the government of Hamadi Jebali, 
leader of the Ennahda party, who has been appointed 
prime minister 
 



upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns /////////////////////////////////////////////6

lopment estimates the outage cost the country 90 million  
dollars. Foreign journalists were the target of an extraor-
dinary campaign of violence orchestrated by the military 
police on 2, 3 and 4 February. Thirty U.S. journalists, 18 
French reporters and nine Poles among others were as-
saulted or questioned during the witch hunt. Almost no 
news organizations were spared. The most frequently 
targeted news organization was the television station  
Al-Jazeera. Three of its reporters were assaulted, four jour-
nalists were arrested and offices were destroyed. 

Since 11 February
A page of history was turned on 11 February when  
President Hosni Mubarak gave up power after 18 days of 
bloody crackdown. Nine months later, Egyptians are disil-
lusioned. The Supreme Council of the Armed Forces, now 
running the country, has not kept its promises. Far from 
being lifted, the state of emergency in force since 1981 has 
been extended until June 2012. 

The military, sacrosanct in Egypt, is using the same 
old methods of censorship and intimidation. The 
appointment of the Supreme Council after Muba-
rak’s departure served only to strengthen the  
hallowed position of the armed forces. The Council not 
only retained Mubarak’s methods of controlling the flow of 
information but made them even tougher. Numerous jour-
nalists and bloggers who tried to expose abuses by some  

Egypt © AFP

E
ncouraged by the Tunisian revolution, Egyptians 
took to the streets on National Police Day on 25 
January. The authorities kept journalists away 
from the demonstrations. From early afternoon, 

they jammed mobile phone networks around the places 
where people gathered in Cairo. There was a strong in-
ternational media presence since the start of the protests.
Twitter was jammed later that day, as was the video strea-
ming website Bambuser.com. The hash tag #jan25, refer-
ring to the first day of protests, was widely circulated on the 
social network. The next day, Facebook was inaccessible 
for part of the time. Slow connections were reported, espe-
cially when trying to access on-line newspapers such as 
Al-Badil, Al-Dustour and Al-Masry Al-Youm, which played 
a prominent role in coverage of the unrest. Egyptian autho-
rities were swamped and cut Internet and mobile phone 
networks in the evening of 27 January. Only one small pro-
vider, Nour, was able to maintain Web access for a while.

Netizens, who took on much of the reporting on the  
demonstrations, were able to find numerous other means of 
dissemination. They managed to tweet from Tahrir Square, 
post videos on YouTube and connect to Bambuser. Abroad, 
Internet service providers suggested Egyptian users tried 
using a modem to connect to their networks. Google and 
Twitter joined in the battle against censorship by providing 
an application that converted voice messages into tweets.

Internet access was restored on 2 February, after five days. 
The Organization for Economic Cooperation and Deve-



7 / /////////////////////////////////////////////upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns

members of the armed forces and the military police  
during the pro-democracy uprising were prosecuted  
before military tribunals. The Supreme Council stated that 
it would “tolerate no insults directed against it”. The list of 
such cases continues to lengthen. 

The most symbolic of these was that of the blogger  
Maikel Nabil Sanad, sentenced to three years’ impri-
sonment in April. The conviction made him Egypt’s first  
prisoner of conscience since the revolution. He was  
accused of insulting the armed forces, publishing false 
information and disturbing the peace for having published 
a report on his blog casting doubt on the army’s per-
ceived neutrality during the demonstrations in January and  
February. The report said soldiers were involved in the 
arrest, detention and torture of demonstrators. He began a 
hunger strike on 23 August to draw attention to his deten-
tion. His appeal hearing was due to open on 4 October but 
was postponed until 11 October, then 18 October when the 
judge ordered him to be placed in a psychiatric hospital. 

The blogger Asmaa Mahfouz, a recipient of the European 
Parliament’s annual winner of the Sakharov Prize, was also 
targeted. She was threatened with being put on trial before 
a military court in August for insulting the Supreme Council, 
but the case was dropped. A new complaint was lodged 
on 8 October by several officers accusing her of having 
insulted the Supreme Council and its members during 
demonstrations in support of Sanad on 3 and 4 October. 

On 11 September, the Supreme council threatened to 
use emergency laws against all journalists who “threaten  
social peace”. The military began an operation to check the 
licences of 16 satellite TV stations. Officials of the culture 
ministry raided the offices of  Al-Jazeera Mubasher Egypt. 
They seized mobile broadcasting equipment. Three weeks 
later, a similar raid was carried out.

The armed forces showed they were still capable of 
violence. During clashes between Coptic Christian  
demonstrators in the Maspero district of Cairo on 9 and 10 
October, troops stormed the offices of the television sta-
tions Al-Hurra and Channel January 25, while they were 
broadcasting reports of the disturbances. The soldiers 
halted programmes and threatened journalists. Troops 
also temporary cut off power supplies, telephone lines 
and Internet connections in the offices of Al-Shorouq TV. 
On 13 November, the Supreme Council ordered a 15-day  
extension of the detention of the blogger and activist Alaa 
Abdel Fattah, in prison since 30 October for having failed 

to answer charges of incitement to violence, vandalism 
and firearms theft during demonstrations in Maspero. 
He was indicted on 29 November by the High Court of  
National Security.

The government-controlled media launched a large-scale 
smear campaign against Egyptian NGOs that receive aid 
from the U.S. government. The campaign was aimed only 
at organizations that had been critical of the Supreme 
Council. It threatens the future of many human rights 
groups in Egypt.

Egypt’s revolution entered a new phase during the week 
preceding parliamentary elections on 28 November. 
Violent clashes pitted protesters demanding the resigna-
tion of the Supreme Council against security forces mainly 
in the streets around Tahrir Square. More than 40 instances 
of assaults and arrests of journalists by the security forces 
were recorded. The holding of the elections still divides 
public opinion   

25

>

3

Journalists questioned

Journalist killed

Journalists assaulted

Journalists / netizens questioned 

Equipment destroyed 
or premises attacked

1

84

Before 11 February

Journalist killed

Netizens imprisoned 

Journalists assaulted

Instances of pressure 
on news organizations

Journalists/
netizens summoned

1

15

After 11 February

Th
e 

fi
gu

re
s

85

25

9

17

Cases of violence against media 
workers

Between 19 and 28 November

44



upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns /////////////////////////////////////////////8

I
nspired by the revolutions in Tunisia and Egypt, Libya’s 
insurgency began on 15 and 16 February 2011 in  
Benghazi. Tripoli fell to the rebels in late August,  
bringing an end to the rule of Muammar Gaddafi, who 

was killed on 20 October. The National Transitional Council,  
initially established in Benghazi and widely recognised  
internationally, is the new authority responsible for rebuil-
ding the country.

The media paid a heavy price for its coverage of the  
fighting between pro-Gaddafi forces and the rebels. It is 
still difficult to estimate casualty numbers. Four foreign 
journalists were killed, including two eminent photojourna-
lists and at least one Libyan reporter. There has been no 
word from three missing Libyan journalists.

During the uprising
Despite statements to the contrary, Gaddafi knew in  
February of the risks that the revolt would spread. As 
news of the fall of dictators in Tunisia and Egypt spread 
through Libya, calls for demonstrations were launched on  
Facebook. Access to social networking websites was  
severely disrupted subsequently.

The writer and political commentator Jamal Al-Hajji, who 
used the Internet to call for protests, was arrested on  
1 February. The newspaper Libya Al-Youm reported that 
Taqi Al-Din Al-Chalawi, manager of the news site Irasa, 
and its editor Abdel Fattah Bourwaq were detained on 16 
February. On the same day, the blogger Mohammed Al-
Ashim Masmari was arrested after giving interviews to the 
Arabic service of the BBC and Al-Jazeera.
  
In the absence of the international media, Libyan citizens 
acted as journalists themselves. Using their mobile phones 
and cameras, they recorded images of the demonstrations 
and crackdowns. For several days, these amateur videos 
were the only images of the unrest that were available. The 
Libyan journalist and blogger Mohamed “Mo” Al-Nabous, 
who founded the Benghazi TV station Libya Al-Hurra in the 
early days of the uprising -- initially broadcasting online 
then by satellite -- was shot dead by a sniper on 19 March, 
a few hours before the military intervention by the coalition.  

The government was able to disrupt the Web with the help 
of the main Internet service provider, owned by Gaddafi’s 
son Mohamed. The network security firms Arbor Networks 
and Renesys reported that Internet access was cut seve-
ral times from 18 February onwards.

Libya  © Eric bouvet



9 / /////////////////////////////////////////////upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns

All telephone connections, land line and mobile, were 
reported to have been cut off around 21 February, 
then subject to severe disruption. The signal from the  
Nilesat satellite, which carries the stations Al-Hurra,  
Al-Jazeera and Al-Arabiya among others, was jammed  
from 23 February. These stations had covered the unrest 
and broadcast eyewitness accounts by telephone.

At the same time, the government was trying to use new 
technology to get its message across and rally its suppor-
ters. Text messages were sent out to discourage people 
from taking part in the demonstrations.

Gaddafi announced that journalists who had entered 
the country without permission and were in the rebel- 
controlled zone were considered to be accomplices of  
Al-Qaeda and liable to arrest at any time. As a result, 32 
journalists were detained by pro-Gaddafi forces in the 
east of the country and transferred to prison in Tripoli.

At the same time, the authorities invited hundreds of foreign 
journalists to come and “cover what was happening in  
Tripoli”. While publicly denying it, officials deployed an  
array of measures aimed at preventing them from doing 
their job freely, such as verbal and physical threats, bans 
on deviating from organized tours, violence and interro-
gation. Journalists were allowed to film only groups that 
supported the government. Their movements had to be 
ratified by the authorities. Several were interrogated when 
they tried to go to certain locations without prior permis-
sion. In early March, the authorities banned foreign journa-
lists in Tripoli from leaving their hotels without permission. 
A similar scenario occurred in late August when Tripoli was 
captured by the rebels. At the same time, several journa-
lists were “invited to leave the country”. Finally, Libyans 
who spoke to the foreign media ran the risk of attacks by 
pro-Gaddafi forces.
 
Reporters Without Borders considers that these abuses, 
taken together, amount to war crimes under Article 8 of the 
statutes of the International Criminal Court. It has asked 
the International Commission of Inquiry on Libya to inves-
tigate these matters.

It is also important to mention the air strike by NATO forces 
on 30 July against the headquarters of the Libyan national 
broadcaster Al-Jamahiriya in Tripoli, which destroyed thee 
satellite dishes. The station said three journalists were 

killed and 21 injured in the raid. We have been unable 
to corroborate this information. NATO said its action was 
intended to silence the station’s “messages of terror”. The 
attack was criticized by Reporters Without Borders.

Since the uprising
Since the uprising began in Benghazi, new media outlets 
have opened in the “liberated” zone of the country the 
first being the newspaper 17 February. In six months their 
numbers have exploded. By the end of July, more than 130 
printed publications had been registered with the National 
Transitional Council, many radio and satellite TV stations 
had been set up. We are witnessing genuine freedom of 
expression and public space is gradually being filled up.

What does Libya’s political future hold? When will a new 
constitution be drawn up? The task facing the NTC is 
huge. It is difficult to imagine how the media will look in 
the Libya of the future, which is going to need international 
support   

Journalists forced to leave 
the country30

Journalists killed

Journalists kidnapped

5

Journalists questioned

Th
e 

fi
gu

re
s

Journalists imprisoned

15

30

8

32

Before 20 October



upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns /////////////////////////////////////////////10

©
 A

FP
 / 

A
D

A
M

 J
A

N

T
he pro-democracy protest movement reached 
Bahrain in mid-February 2011. The authorities 
in this small country, which has a population of 
barely 1.2 million, used a formidable arsenal of 

harsh measures as they struggled to control the flow of 
information about the demonstrations and the crackdown 
by the security forces. These included the interrogation 
and expulsion of foreign journalists, who found them-
selves having severe difficulty obtaining visas, threats 
against those willing to be interviewed by foreign media, 
harassment of free speech campaigners, arrests of pho-
tographers, bloggers and netizens (one of whom died in  
custody), legal proceedings against free speech acti-
vists, etc. At the same time, a propaganda campaign was 
launched against the main figures in the protest move-
ment, branding them as traitors or terrorists.

Bahraini journalists the main  
victims
More than 30 Bahraini journalists were arrested, some held 
for a few hours, other for weeks. Naziha Saeed, a journa-
list who works for Radio Monte-Carlo and France 24, was 
summoned on 22 May. She was interrogated for nearly 12 
hours and tortured. Sports journalist Faysal Hayyat, held 
in custody from April until June, was also reported to have 
been tortured.

The dismissal of media workers was part of the repres-
sive policies carried out by the authorities. According to a  
report by the Bahrain Center for Human Rights, more than 
40 journalists have been fired or forced to resign since the 
protests began.

Photographers also singled out

From March onwards, many journalists were arrested 
and prosecuted. The trial opened in October of several 
members Bahrain Society of Photography. Its president  
Mohamed Salman Al-Sheikh was held in custody from  
11 May until 2 July. A state of emergency imposed on  
15 March was lifted on 12 June. A national dialogue ope-
ned by the authorities at the beginning of July eased  
tension but did not bring an end to prosecutions as a whole. 

Hate campaign against Al-Wasat

The government media relayed hate messages against the 
daily Al-Wasat, the country’s only opposition newspaper 
and a major target of the government’s campaign against 
the media. Armed men raided the newspaper’s printing 
plant on 15 March. Karim Fakhrawi, a founder of the news-
paper and a member of its board, died in custody on 12 
April, a week after he was arrested. The exact cause of 
his death has yet to be disclosed. The newspaper was 
closed for one day in early April and its management team  
forced to resign. They were prosecuted before the 

Bahrain

Journalists expelled

Netizen killed1

Th
e 

fi
gu

re
s

Journalists imprisoned /
interrogated

Forced resignations40

6

36

(http://bahrainmirror.com/article.php?id=1835&cid=71)

Since 14 February

Newspaper founder killed1

Journalists assaulted11



11 / /////////////////////////////////////////////upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns

©
 A

FP
 / 

A
D

A
M

 J
A

N

kingdom’s Superior Criminal Court charged with “serious 
abuses” for disseminating false and misleading infor-
mation that undermined the image and reputation of the 
country abroad. The editor, Mansour Al-Jamari, was forced 
to resign but was reinstated a few days later by the board. 
He admitted publishing six dubious articles but said he 
suspected the newspaper was set up. He was ordered to 
pay a fine.

Bloggers, websites and  
opposition TV also targeted
The netizen  Zakariya Rashid Hassan died in detention on  
9 April probably after having been tortured, seven days after 
he was arrested on charges of inciting hatred, dissemina-
ting false news, promoting sectarianism and calling for the 
regime’s overthrow in online forums. His crime? He modera-
ted an online discussion forum.

Twenty-one human rights activists and opposition  
members received long prison sentences from a military 
court on 22 June, at the end of a mass trial meant to serve as 
an example and give a strong message. Among them was 
the blogger Abduljalil Al-Singace, head of the Al-Haq move-
ment’s human rights office. who was arrested on 16 March, 
On his blog he had drawn attention to human rights abuses 
against Shi’ites and the lamentable state of public freedoms 
in his country. He was sentenced to life imprisonment. Ali  
Abdulemam, a well-known blogger considered an Inter-
net pioneer in his country, was sentenced in absentia to  
15 years’ imprisonment. The sentences were upheld by a 
special court on appeal. In early September, several detai-
nees began a hunger strike to draw attention to their impri-
sonment and the increase in arbitrary arrests and unfair trials.

Between June and September, the authorities blocked a cer-
tain number of websites such as PalTalk, an audio and video 
chat group whose Bahrain Nation chat room  has been used 
by members of the opposition to communicate with each 
other,  the site Bahrain Mirror  which criticizes the govern-
ment, the website of the Bahrain Justice and Development 
and Movement, founded in July this year, which highlights 
human rights violations in Bahrain and advocates democra-
tic reform, and Twitcam which allows real-time streaming on 
Twitter. 

The satellite TV station Lualua TV, launched on 17 July by 
members of the Bahraini opposition in London after failing 
to get permission to broadcast from Manama, has been 

jammed since it began broadcasting. Live streaming via the 
Internet is not available in Bahrain.  

Attacks on foreign journalists 
extend media blackout 
Authorities in the kingdom have done everything they can 
to restrict international coverage of the unrest. Several jour-
nalists had their visa applications rejected, others were  
turned back on their arrival. Many were given only  
48-hour visas. Once in the country, all journalists had to be  
accompanied by a team from the information ministry which  
curtailed their movements and restricted the subjects they 
could cover. Several were threatened, or even assaulted. 
Among the most serious incidents was when snipers fired 
from a helicopter on the New York Times reporter Michael 
Slackman and cameraman Sean Patrick Farrell as they 
were covering the clashes in Manama’s Pearl Square on  
18 February. A crew from the CNN was forcibly detained 
and threatened on 29 March.  
 
In June several foreign correspondents were forced to 
leave the country, such as Frederik Richter, Reuters corres-
pondent in Bahrain since 2008, and the Irish journalist and 
writer Finian Cunningham, who had lived there for years. 
In mid-June the authorities announced they planned to 
bring proceedings against Robert Fisk, the Middle East 
correspondent of the British newspaper The Independent, 
accusing him of conducting a “defamatory and premedita-
ted media campaign” against Bahrain and for alleged bias 
and unprofessionalism in his coverage of events. Mattar 
Ibrahim Mattar, a member of parliament for the Al-Wefaq 
party, was arrested on 2 May and held until 7 August as 
a result of an interview he gave to Al-Jazeera in which he 
warned of the possible arrest of opposition leaders.

Cherif Bassiouni, the head of an independent commission 
of inquiry set up by royal decree in June, said in his report 
published on 23 November that Bahraini security forces 
used excessive force when they tried to put down the po-
pular uprising in March. He also acknowledged the use of 
torture against detainees.

King Hamad bin Issa Al-Khalifa subsequently announced 
the formation of a national commission to implement the 
inquiry’s recommendations   

http://bahrainmirror.com

http://bahrainmirror.com
http://twitcam.livestream.com


upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns /////////////////////////////////////////////12

© MANI

T
aking the lead from their Tunisian and Egyptian 
neighbours, Syrians started demonstrating in 
March 2011 to call for democratic change. The go-
vernment of President Bashar Al-Assad  responded 

with force to the protest movement, which had tentative  
beginnings. More than 15,000 people were reported to 
have been arrested, among them numerous journalists 
and bloggers. 

The use of torture became systematic. As the weeks 
passed, the authorities strengthened their control over 
the means of communication, granting visas to the foreign 
press at their discretion and giving the cyber-army an 
increasingly important role in monitoring the Web. They 
waged a genuine disinformation battle, using pro-Assad 
propaganda, disseminating false information, hacking  
email and social networking accounts, phishing etc. In 
order to impose a blackout on the protests, the security 
forces prevented media workers from attending demons-
trations. On March 25, the media were banned from ente-
ring the town of Deraa, a hotbed of protest, and forced to 
return to Damascus under escort by the security forces. 
The government regularly cut mobile phone and Internet 
service in places where demonstrations were taking place 
to prevent them being publicized and to restrict the trans-
mission of video images. Media organizations and NGOs 
found a way round this by giving satellite telephones to 
residents in towns that were difficult to reach or subject 
to frequent cuts in communications. This solution was not 
without danger. Border checks were stepped up and these 
days it is difficult to take such equipment into the country.  
 
About 25 are currently behind bars. Among them are 
Ahmed Bilal, a producer for TV station Falesteen held for 
questioning on 13 September, Amer Matar, a journalist with 
the daily Al-Hayat detained since 4 September, and the 

blogger Jehad Jamal, known by the blog name of “Milan”, 
who was arrested on 14 October for the third time since 
March, and the documentary filmmaker Nidal Hassan, 
who was kidnapped in Damascus on 3 November. We fear 
that they, and others, may meet the same fate as Ghiyath 
Matar, a peace campaigner arrested on 6 September who 
died in custody six days later after being tortured.

Physical assaults are a daily occurrence. Members of the 
security forces abducted the cartoonist Ali Ferzat on 25 
August in Omeyyades Square in the centre of Damascus. 
They beat him up, burned his body with cigarettes and 
took special care to break his left hand, the one he uses 
for drawing. He was released after several hours on the 
road to the airport with a bag over his head.

Many journalists and bloggers fled the country, seeking 
refuge in Turkey or Lebanon. The Lebanese government 
has co-operated with the Damascus government in hun-
ting down Syrians who spread news about the crackdown.

The foreign press
The authorities managed to drive the foreign press out of 
the country, arresting or expelling some correspondents 
as soon as the protests started, rejecting visa applications 
and subsequently severely restricting foreign journalists’ 
access to the country. The correspondents of the Associa-
ted Press and Reuters news agencies were arrested and 
thrown out as soon as the uprising began. Khaled Ya’qoub 
Oweis, Reuters’ Damascus correspondent, had his accre-
ditation withdrawn on 25 March. 

Al Jazeera announced on April 27 that it was suspending 
all activities in Syria indefinitely as a result of the many 

Syria



13 / /////////////////////////////////////////////upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns

threats received by its crews. Three days later about 100 
people gathered outside the Damascus offices of the sta-
tion, which was accused of broadcasting lies and exag-
geration in its coverage of the protests. Its premises were 
vandalized.
 
Syrians and foreigners living in the country were fearful of 
speaking to the media. Anyone who had contact with the 
foreign media often paid a high price for doing so. Omar 
Al-Assad, who had been working for several publica-
tions including the dailies As-Safir and Al-Hayat and the  
satellite TV station Al-Jazeera since the start of the protests, 
was arrested on 3 July. He was released on 30 November. 
Other Syrian citizens, defying the fear of reprisals, have 
been or are still imprisoned and being tortured for contact 
with, or support for, foreign journalists. The list grows lon-
ger by the day. In the absence of foreign journalists, it be-
came impossible to find out precisely what was going on in 
Syria. The media blackout imposed by the authorities gave 
free rein to rumour.

Internet monitoring and the 
cyber army

Internet service slows down on almost every Friday, 
when the main weekly demonstration takes place. This 
often lasts for a considerable time to prevent videos shot  
during the rallies from being uploaded or transmitted. The 
cyber-army responsible for monitoring cyber-dissidents 
on social networking sites, appears to have stepped up 
its activities since the end of June. Its members flood sites 
and Web pages that support the demonstrations with  
pro-Assad messages. Twitter accounts have been set up 
to interfere with the hash tag #Syria by sending hundreds 
of tweets whose keywords are linked to sports results or 
photos of the country.
  
It also seeks to discredit the popular uprising by posting 
appeals for violence on the pages of government oppo-
nents, pretending that activists are behind them. As a 
means of monitoring dissidents, the authorities obtain  
personal details using phishing techniques, such as setting 
up false Facebook pages, or an invitation to follow a Twitter 
link to see a video. The unsuspecting user then enters an 
email address and password. Transmissions of the priva-
tely owned TV station Orient TV, which broadcasts from the 
United Arab emirates, have been cut several times on the 
Nilesat and Arabsat satellites.

How propaganda is used in the 
media

The government uses the media to spread its propaganda 
based on three principles. The first is to praise Assad and 
his government. The second is to try to discredit the foreign  
media, accusing it of lying about the country and of taking 
the insurgents’ side. “When the demonstrations began in 
Syria in March, no-one dared to watch Al-Jazeera in public 
for fear of being branded ‘mundiss’ (infiltrator or plotter), 
a term used by government supporters to describe dis-
sidents,” said a French student who returned home at the 
end of August after studying Arabic in Damascus. Finally, 
the official discourse points to a conspiracy theory. At first, 
Assad spoke of an Israeli plot, before raising the Salafist 
threat as being behind the protest movement. This media 
strategy “deludes few people outside the country but plays 
on the Syrians’ fears of communal violence”, according to 
Barah Mikhail, senior researcher on Middle Eastern issues 
at the FRIDE think tank. The government raises the spectre 
of conflict between communities, using loyalist media outlets 
to spread rumours in multi-denominational towns to try to set 
communities against each other.

Assad has announced large-scale reforms to try to  
satisfy the mob. On 28 October he issued a decree on the  
media, which without irony called for “respect for the funda-
mental freedoms contained in the Universal Declaration of  
Human Rights and in international conventions”. Yet a bloody 
crackdown has been under way for almost six months. The 
decree’s article 11 stipulates that “any attack on a journalist 
will be treated as an attack on a Syrian government official”. 
Who are Syria’s rulers trying to convince ? The international 
community ? Their own public ?

However, this has fooled no-one. The international commis-
sion of inquiry on Syria states clearly in its report published 
on 28 November that Syrian security forces have committed 
and continue to commit crimes against humanity in several 
regions of the country.     

Journalist in prison

Bloggers questioned/jailed/ 
assaulted

7 Journalists expelled

Th
e 

fi
gu

re
s

31

84

Since 15 March

http://www.lemonde.fr/proche-orient/article/2011/05/11/comment-la-repression-s-organise-depuis-deux-mois-en-syrie_1519574_3218.html
http://syrie.blog.lemonde.fr/2011/08/28/retour-de-syrie-2-communiquer-et-sinformer-dans-la-syrie-en-revolution/


upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns /////////////////////////////////////////////14

censorship. It was the start of a policy of systematic attacks 
on media workers. 

All means were regarded as fair game to intimidate  
journalists. Telephone threats and physical attacks take 
place daily. Pro-government militiamen, known as balta-
jiyas, carry out punitive expeditions in the streets.

Since the protests began, three journalists have been  
killed by sniper fire while reporting on the demonstra-
tions : Hassan Al-Wadhaf, a cameraman with Al-Hurra TV,  
Jamal Al-Sharabi, a photographer for the independent daily  
Al-Masdar and Abd Al-Ghani Al-bureihi of Yemeniya TV. 
Three other journalists have been killed since February by 
shellfire or while they were attending demonstrations.

Arrests are commonplace and last from a few hours to 
several days. They target not only independent journalists 
but also senior figures of the official press who support the 
protests. This was the case with Abdelghani Al-Shamiri, 
the former news director of the state-owned radio and TV 
service who rallied to the protesters’ cause. He was abduc-
ted in Sanaa on 31 March by agents of the national security 
service. He was released the next day as a result of pres-
sure by the journalists’ union.

More recently, assassination attempts have increased. 
A dozen journalists, several from national TV, have been  
targeted while they were reporting on opposition rallies. 
For example, Yasser Al-Mou’alimi, a presenter on the go-
vernment satellite TV station Yemeniya who had expressed 

Yemen 

14

Journalists imprisoned /
questioned

Journalists killed3

Journalists kidnapped

Media organizations censored

Newspapers seized

Th
e 

fi
gu

re
s

Assassination attempts

Journalists assaulted

Media organizations attacked

Expulsions

9

72

14

10

25

18

24

Since 17 february

© AFP / Ahmad Gharabli

T
he protest movement began in Yemen on  
11 February when people took to the streets of 
Sanaa to celebrate the fall of Egypt’s President, 
Hosni Mubarak, and to call on their own govern-

ment to resign. Several journalists were attacked on the  
sidelines of the marches, camcorders were seized and 
destroyed, memory cards wiped. President Ali Abdallah 
Saleh toughened existing measures to prevent the publi-
cation of images of the crackdown and to impose total  



15 / /////////////////////////////////////////////upheaval in the arab world : media as key witnesses and political pawns

support for the protest movement, escaped an attempt on 
his life. Television journalist Abdel Majid Al-Samawi was 
shot and wounded by a sniper on 23 September. He died 
10 days later.

Newspapers seized, websites 
blocked

The independent and opposition press has a strong pre-
sence in Yemen, which explains why the authorities have 
tried to cut off distribution networks and to seize some 
newspapers. Numerous titles that are independent or affi-
liated to the opposition, such as Al-Omana’ et Al-Thawry, 
Al-Ahali, Akhbar Al-Youm, Al-Oula, Al-Nass, Al-Sharia,  
Al-Qadiya, Al-Yaqeen, Al-Tajamou’, Hadith Al-Madina,  
Al-Nidaa, etc., are regularly seized by the Republican 
Guard at checkpoints, such as those on the route into the 
southern provinces of Taiz and Ibb. The distributors are rou-
tinely assaulted, the newspapers’ premises ransacked and 
equipment seized. The headquarters of the independent 
weekly Al-Nada’ and the offices of the independent daily 
Al-Adhwaa in Sanaa were attacked a month apart, one in 
June and the other in July. In May, it was the turn of the TV 
station Suhail TV and the independent daily Al-Oula.

The authorities also block the online editions of newspaper 
or independent news sites such as the YemenOnline daily, 
Aden Online, Al-Masdar Online, Mareb Press, Al-Sahwa 
Net. Even access to the website of the state news agency 
Saba has been blocked.

Yemeni authorities have made the telephone application 
Skype inaccessible since February, after they realized that 
many opposition figures and journalist used it to give inter-
views.

The foreign press
In March, the TV station Al-Jazeera closed its offices after 
encountering a series of difficulties such as the withdrawal 
of the accreditation for all its journalists, and an assault on a 
cameraman, an attack on its office, the looting of transmis-
sion equipment etc. Two of its correspondents were expelled 
on 19 March.
 
Some foreign journalists are still able to carry out their work 
in Yemen but many have been expelled or turned back at 

the airport. No more visas are being granted. New York 
Times reporter Robert Worth was refused entry by Yeme-
ni authorities on 25 March. A few days earlier, six British 
and American journalists who lived in Yemen and worked  
regularly for international news organizations such as  The 
Wall Street Journal, Time, Los Angeles Times and The 
Washington Post, were expelled. The U.S. journalist Patrick 
Symmes, who writes for the magazines Outside and GQ, 
and his Italian photographer Marco Di Lauro suffered the 
same fate when they returned to Sanaa from a reporting assi-
gnment on the Yemeni island of Socotra.

Technical problems
Journalists are faced with prolonged and frequent power 
cuts. For several months now, electricity has not been avai-
lable to the people for more than one hour a day. Without 
it, communication is impossible except for those who own 
their own generator. However, diesel fuel is scarce as a 
result of a shortage engineered by the government. This 
has led to severe communication difficulties throughout 
the country. The authorities arbitrarily closed down the  
opposition-controlled mobile phone company SabaFon.

In the Saudi capital, Riyadh, on 23 November, President 
Saleh signed a transition agreement drafted by the Gulf 
Co-operation Council. Under the pact, he has handed over 
power to his vice-president, Abd- Rabbuh Mansour Hadi, 
who will be responsible for forming a new government in 
agreement with the opposition, and for organizing presi-
dential elections within three months.

However, the accord also provides immunity from prose-
cution for the Yemeni leader for crimes he is alleged to 
have committed. Saleh, injured in an assassination attempt 
five months ago, will be allowed to go to the United States 
for medical treatment. He already underwent treatment in 
Saudi Arabia between June and October.  

The handover deal has been disputed by demonstrators 
in the streets.

For now, it is difficult to foresee how Yemen’s media will 
evolve. The authorities responsible for carrying out demo-
cratic reforms must ensure that adherence to basic free-
doms, including freedom of the press, is a cornerstone of 
the new government 



Reporters Without Borders is an international press freedom organisation. It monitors and reports violations of media free-
dom throughout the world. Reporters Without Borders analyses the information it obtains and uses press releases, letters, investiga-
tive reports and recommendations to alert public opinion to abuses against journalists and violations of free expression, and to put 
pressure on politicians and government officials.

General secretary : Jean-Francois Julliard l Chief Editor : Gilles Lordet

International Secretariat
Reporters Without Borders

47 rue Vivienne, 75002 Paris, France - Tel: 33 1 4483-8484 - Fax: 33 1 4523-1151 - Website : www.rsf.org - E-mail : rsf@rsf.org 
- Ambroise Pierre - Africa desk : afrique@rsf.org - Benoît Hervieu - Americas desk : ameriques@rsf.org - Benjamin Ismaïl - Asia 
desk : asie@rsf.org - Johann Bihr - Europe desk : europe@rsf.org - Soazig Dollet - Middle East desk : moyen-orient@rsf.org - Lucie 
Morillon - Internet desk : internet@rsf.org - Press contact : presse@rsf.org


